Interviu JAZZ 8: „Mi se pare că e mișto să te distrezi făcând lucruri serioase”

Cu ocazia lansării noului său material, „JaZZoMetric”, am stat de vorbă cu JAZZ 8 pentru a afla mai multe despre el, despre cum i-a venit ideea de a avea comedianți care să apară pe interludiile dintre melodii și nu numai.

Tocmai ai lansat albumul „JaZZoMetric”. Cum a luat naștere și cum s-a ajuns la alegerea acestui nume?

Albumul ăsta a luat naștere în pauzele mele de la restul chestiilor pe care le fac. E soundtrack-ul unei bucăți din viața mea, cu tot cu invitații din ea pe care îi puteți auzi pe piese. Numele a venit de la sine, pentru că având un sound specific și oarecum experimental, mi s-a părut că nu se poate să-i dau alt nume decât unul propriu.

Care este povestea sa, ce te-a inspirat să scrii?

Cum am spus mai înainte, este soundtrack-ul unei bucăți din viața mea. Am trăit o furtună de lucruri într-un interval de vreo 2 ani care m-a făcut să înțeleg multe despre mine, despre lume și despre ce vreau de la mine și de la lume. Așa a ieșit „JaZZoMetric”.

Materialul începe și se încheie cu Teo, iar pe parcursul lui sunt mai multi comedianți. Cum ți-a venit această idee și cât de dificil a fost să-i convingi să apară pe el?

Eram la ziua lui Costel. Îl sărbătoream cu toții și într-un moment m-am gândit că „uite ce bine ne simțim împreună, iar pe unii dintre oamenii ăștia nu i-am mai văzut din școală sau de cine știe de când. Ar fi mișto să-i pun pe album, dacă tot dau o bucată din viața mea cu tot cu oamenii care mi-au fost invitați în ea în perioada asta.”

Apoi le-am zis un „Băi, am o idee, vreau să apăreți pe «JaZZoMetric», știu unele chestii pe care vreau să le facem împreună pe album, iar de altele habar n-am. O să fie ca un blind date cu un album.” Și așa a și fost. Oamenii au zis „Da!” și s-a făcut. Nu m-am chinuit deloc să îi conving. Ne știm de multă vreme.

De asemenea, sunt numeroase colaborări pe album, cu artiști tot din muzica rap. Cum s-au conturat ele, care este povestea din spate?

Au venit de la sine. Am menționat și mai sus că e soundtrack-ul unei bucăți din viața mea. Eu consider că atunci când interacționezi cu alți oameni e ca și cum tu ești invitat în viața lor și ei în a ta. Mi s-a părut mișto că dacă tot dau o bucată din viața mea, să o dau cu tot cu invitații din ea de la momentul respectiv. Ei sunt!

Ce părere ai despre cultura Do It Yourself, respectiv despre artiștii care preferă să rămână independenți? Care să fie principalele motive?

Din păcate e musai să faci totul cu mâna ta. Asta dacă nu vrei să te trezești că faci muzica pe care o vor alții, cu cine vor alții, când vor alții și cât vor alții. Cred că astea sunt și principalele motive. Cred că e bine să poți controla ce faci fără să devii un număr, pe un raft. E greu, dar e frumos. Mai ales când accepți ce ești și înțelegi ce ai de făcut. Forța AIA interioară apare atunci când îți dai seama de ce vrei cu adevărat. Iar forța AIA te împinge spre cultura asta „Do It Yourself”. Big Smile

Care este cea mai complicata parte în lansarea unui album?

TOTUL. Nu glumesc. Nu intru în polemica asta pentru că e foarte mult de spus și probabil că lumea se va plictisi. O să spun totuși că eu cred că principala cauză pentru care TOTUL e complicat este că trăim într-un sistem care nu încurajează și nu susține mai deloc artiștii. Mai ales pe ăia independenți.

Ce părere ai legată de serviciile de streaming, dar de canalele media actuale? Cât de importante sunt ele pentru un artist?

Streaming-ul cred că e util pentru îndrăgostiții de muzică. Ăia care sunt mereu în mișcare, dar vor să aibă acces oriunde la ce vor ei să asculte.

Nu știu însă la ce fel de canale media te referi. Nu știu dacă e vorba de cele de la TV sau de cele care sunt dedicate unei nișe și sunt pe internet etc. Dar de oricare ai întreba, din experiența mea, pot să spun că sunt utile dacă chiar vor și dacă le ești și tu util lor. S-a dus vremea în care oamenii chiar erau curioși să descopere ceva nou și să promoveze doar de dragul talentului unui artist necunoscut. Oameni din ăștia sunt foarte puțini spre zero. Acum totul e viteză și consum, din păcate.

Cât timp petreci ascultând piese noi, dar piesele proprii?

Nu știu. Nu am cuantificat niciodată timpul petrecut ascultând muzică. Tot ce pot spune e că-mi ascult piesele atunci când se ajunge la procesul de mix și master. Sunt nevoit să le ascult ca să pot lua decizii în privința soundului. În rest, nu prea stau să mă ascult. Îmi place mai mult procesul creativ.

Hip-hop-ul critică diverse aspecte mai putin neplăcute ale societății și nu numai. Pe tine ce te determină să continui să faci muzică?

Faptul că nu mă pot opri. Observ și zic. Mă joc, mă amuz, mă enervez, fac mișto sau îți bag mâna în suflet și ți-l strâng și toate astea în încercarea de a vedea cine mai e pe aici, prin țărișoara asta, care să rezoneze cu mine. Să simtă și să înțeleagă lumea ca mine. Cred că de-aia o fac. Îmi place și sunt curios. Mi se pare că e mișto să te distrezi făcând lucruri serioase.

Ascultă JAZZ 8 pe Zonga!


Cosmin Dominte, zis și JAZZ 8, s-a născut pe 8 aprilie 1985 în Galați, iar în prezent își împarte viața între muzică și actorie, fiind absolvent al U.N.A.T.C. „I.L.Caragiale”. Face muzică rap și alături de Kent Archie din Statele Unite ale Americii a lansat proiectul The Bridge Committee, primul de acest gen din România.

Credit foto: Facebook.com/JAZZ.OPT