Interviu R.A.C.L.A.: despre cel mai nou album, „Raport Major” (prima parte)

Cu ocazia lansării celui de-al 9-lea album din discografia cunoscutei trupe de hip-hop R.A.C.L.A., „Raport Major„, lansat în exclusivitate pe Zonga, am discutat despre material, industria muzicală și nu numai. Aceasta este doar prima parte din interviu, iar săptămâna viitoare vine și continuarea. Smile Enjoy!

© Ruxandra Scripcariu

Revenirea R.A.C.L.A. în industria muzicală a însemnat lansarea piesei „Ține-te de ea” în 2014, iar acum lansarea celui de-al 9-lea album, “Raport Major”, exclusiv pe Zonga. Încă de pe prima piesă menționezi că este noua revenire la rap. Ce așteptări ai față de acest album?

Rimaru: Sunt mai multe straturi de așteptare. Primul ar fi “Hello! R.A.C.L.A. is fucking back!”. Numai că asta spun din 2014, de când am revenit cu „Ține-te de ea”, după cu „Bro” și apoi cu „Șaga”. Pentru cei care au ratat chestiile astea, plus „Sub Stele”, plus „Nu te-am uitat”, R.A.C.L.A. s-a întors cu un album greu.

Altă așteptare este să separăm puțin ceea ce numim noi hip-hop pur și dur și boom bap-ul ăla care ne-a plăcut și le-a plăcut multora, de amalgamul de stiluri și fuziuni care se poartă acum, nu numai în România. Noi vrem să zicem ”Ăsta-i rap-ul!”.
Nu trebuie să le placă tuturor, nu este nimeni obligat să ne cumpere muzica sau să ne rupă biletul la intrare. Noi credem în treaba asta și cât timp va mai exista posibilitatea, asta o să scoată R.A.C.L.A..

Cât au durat înregistrările și dacă ar fi să alegi, care piesă de pe material descrie cel mai bine R.A.C.L.A. în 2016?

Rimaru: Sunt pe album inclusiv piese din 2014. Este “Ține-te de ea”, dar și “Șaga”.Puteam să mai punem o mulțime de alte piese pe care le-am scos, dar am preferat să nu, asta ca să păstrăm sound-ul unitar al albumului. Este un album de studio, de concept, care trebuie să te ducă și ca vibe undeva.

Nu cred că este o singură piesă. Tocmai pentru că vorbeam de un sound unitar, cred că toate piesele de pe album transmit viziunea noastră despre ce înseamnă hip-hop-ul și aș fi nedrept cu alte piese să o aleg doar pe una dintre ele, iar pe restul să le las la o parte.

Și pentru că spuneai de piesa „Nu te-am uitat”, nici ea și nici „Sub Stele” în colaborare cu Lora nu au intrat pe album.

Rimaru: Exact din motivul de mai sus, ca să păstrez sound-ul albumului. A trebuit să militez în fața casei de discuri, pentru că sunt două piese cu videoclip și le știe lumea. „Nu te-am uitat” a intrat puternic pe radio. Pe lângă astea mai aveam și alte beat-uri și idei de piese, dar am preferat să țin „Raport Major” la 16 piese, pentru că dacă avea mai multe piese, lumea se plictisea. Deja albumul are 52 de minute, e la limită de mult.

© Ruxandra Scripcariu

De-a lungul timpului materialele RA.C.L.A. au fost lansate prin diferite case de discuri şi, la fel, trupa a suferit modificări și în ceea ce privește componența. Ați avut totdeauna libertate deplină?

Rimaru: Da, iar în momentul în care au fost discuții despre mesajul sau sound-ul unei piese anume, era vorba strict despre o melodie care era menită să fie single pe radio și atunci normal, label-ul a vrut să aibă piesa pe album ca să-i dea mai multe șanse melodiei.

Pe piesa „Câmp de război” vorbești despre începuturile trupei, dar și despre primul album, “Rap-sodia efectului defectului”.

Rimaru: Vorbesc despre toată istoria trupei și despre toată istoria unei trupe oarecare, pentru că în general fac versuri cu un mesaj universal, în care să se poată regăsi oricine. Când zic că după primul album, indiferent de cum ar suna al doilea, fanii își vor dori să suni ca pe primul, e un adevăr universal, nu este vorba numai de R.A.C.L.A..

Din punctul de vedere al fanilor conservatori,orice ai scoate după primul material nu este ok. Din punctul de vedere al oricărui artist care vrea să evolueze, cel de-al doilea album de cele mai multe ori i se pare mai în regulă decât primul, pentru că altfel nu-l mai scoți. Dacă ți se pare mai slab decât primul, îl mai lucrezi până sună la fel ca primul. Ca artist te gândești la evoluție, pentru că între timp ai mai acumulat experiențe, ai mai descoperit lucruri, ai mai ascultat muzică, au mai apărut trenduri și de-asta evoluăm. Încercăm să înglobăm în muzică ceea ce se întâmplă în jurul nostru.

Tot pe aceeaşi piesă spui că „Muzica înseamnă să crești, să fii în continuare mai bun”.

Rimaru: Muzica înseamnă în primul rând să evoluezi și mai zic un lucru, că stagnarea e un regres. Sunt trupe care încearcă să-și păstreze sound-ul, bravo lor, numai că această stagnare, privită în mod relativ, este un regres. Totul în jurul nostru crește și evoluează.

Cum vezi acum, şi prin experiența omului de advertising, lansarea de albume față de cum se făcea în ’95?

Rimaru: Se poate face mult mai mult în muzică. Pe de altă parte și bugetele sunt mai mici aici, iar specialiștii care ar putea să vină cu idei, să pună la cale astfel de evenimente, au mers către advertising, pentru că acolo sunt salariile mai mari. Unde sunt bugetele în general sunt și specialiștii.

© Ruxandra Scripcariu

Cum vezi industria muzicală din ziua de azi, dar serviciiile de streaming?

Rimaru: În România o văd foarte trist. Este o industrie speriată. Ăsta mi se pare cel mai bun termen. Frică, de la label manageri până la artiști. Fanii mai puțin, dar ei sunt tot mai îndobitociți de tot ce se întâmplă.

Le e frică de faptul că n-or să aibă succes și că succesul n-o să fie pe bandă rulantă, ceea ce nu se poate nicăieri. Și din frică se trece cu vederea peste foarte multe proiecte sau inițiative care ar putea să fie tari.

Crezi că totul ține de artist, poate schimba singur industria?

Rimaru: Este o îndobitocire la nivel mondial, nu vorbesc doar de muzică, dar pentru că întrebai de punctul de vedere al artistului, atunci când el vrea să opereze într-un cadru organizat, cu label, manager, booking agent, PR și așa mai departe, el este ultima verigă din lanț. El este omul care vine cu niștei dei în studio și cântă mai mult sau mai puțin bine, dar sunt alții care se ocupă de imaginea lui și așa ar trebui să se șiîntâmple. A lucra într-o echipă este foarte bine și atunci fiecare om din echipă trebuie să-și îndeplinească atribuțiile. În general în perioada modernă nu mai există conceptul de lup singuratic. Se lucrează în echipe.

Dacă ar fi să privești obiectiv, cât de mult a schimbat R.A.C.L.A. industria muzicală?

Rimaru: Niciodată n-am avut pretenția că am schimbat industria sau ceva de genul ăsta. R.A.C.L.A. nici măcar nu a fost prima trupă de hip-hop din România. Întâmplarea și un pic de ambiție au făcut să scoată primul album de hip-hop din țară. Ăsta este un merit cronologic, dacă pot să spun așa. Împreună cu alte trupe care au fost alături de noi, da, am schimbat niște moduri de a privi hip-hop-ul în România, pentru că în urma noastră cei care au venit au călcat pe un teren mai bătătorit. Au avut parte de niște exemple, de jocuri de cuvinte, mesaje și subiecte și le-a fost mai ușor. Noi a trebuit să inventăm rap-ul în limba română, pentru că sună altfel, are altă metrică decât cel din alte limbi. E puțin mai greu să cânți în română și de multe ori eu am ignorat felul în care cad în mod normal accentele în limba română. Pun accentul așa cum îmi convine mie, ca să sune bine, să mă ajute la metrică.

La ce trebuie să se aștepte cei care vor veni duminică la lansarea din Berăria H?

Rimaru: Va fi o petrecere-concert de hip-hop ca pe vremuri. O să cântăm piese de pe toate albumele R.A.C.L.A., bineînțeles cu focus pe cele de pe „Raport Major”. Nu o să-l cântăm de la cap la coadă și după plecăm de pe scenă.

La fel cum și albumul are o gândire, așa și show-ul are o gândire. Este o călătorie prin timp, de la piesele vechi, până la cele din 2016.

© Ruxandra Scripcariu

Ascultă R.A.C.L.A. pe Zonga!

Locația: Universal Music România; credit foto: Ruxandra Scripcariu.

  • manole

    Mos senil si ordinar… trebuie sa arunce lumea cu oua stricate in el pe strada sa inteleaga ca e penibil?