Interviu Şatra BENZ: muzica este o afacere doar pentru cei care o văd strict ca pe o afacere

Luna decembrie ni-i aduce în faţă pe Lu-K Beats, Keed, Killa Fonic, Nosfe şi Super ED, mai precis Şatra BENZ, care au lansat în acest an primul lor album.
I-am întrebat cum văd ei industria muzicală, streaming-ul, dar şi detalii despre album. Toate, în interviul de mai jos. Smile

Şatra BENZ 2

Cum a apărut oportunitatea de a forma o trupă și dacă ar fi să alegeți câteva cuvinte care să vă descrie, care ar fi acelea?

Lu-K Beats: Şatra nu este o trupă, Şatra este un proiect. Suntem prieteni de mulţi ani. Lucrăm foarte des împreună şi ne oferim suport unul altuia ca artişti. De aici colaborările care s-au concretizat într-un album. Numele proiectului cred că ne descrie cel mai bine.
Killa Fonic: Cred în atracţia energiilor similare şi, prin urmare, consider că Şatra BENZ e parte din destinul nostru şi împreună am realizat că putem crea ceva special, diferit şi al nostru.
Nosfe: A fost incredibil de simplu. Lu-K ne arăta beat-uri de fiecare dată când mergeam la studio, şi noi scriam şi trăgeam pe ele, fără să ne imaginăm că vom forma o „trupă”. A apărut piesa „Sparg”, în care ne-am făcut cam toate filmele pe care le aveam în perioada aia, am filmat un videoclip, a avut mult mai mult succes decât ne aşteptam. Atunci am venit cu propunerea de a forma un „proiect”. A apărut şi Keed cu nişte strofe care s-au potrivit ca ultima piesa din puzzle şi apoi am repetat reţeta în formula actuală. Ce a ieşit e pur natural şi magic, se poate vedea şi simţi asta.
Keed: Nu a fost o oportunitate sau, dacă a fost, a venit de sus. Într-o zi m-a chemat Luca la studio şi mi-a zis că vrea să facă „Cum O Dau 2”. M-am simţit copleşit de faptul că am fost primul chemat pe piesă, dat fiind faptul că relaţia mea cu el era şubredă din punctul meu de vedere. Lăsând cancan-ul la o parte, piesa asta a căpătat o personalitate mult prea puternică pentru a deveni „o a doua parte” şi, astfel, a devenit „#traparmy”.
După asta am intrat pe vreo 2-3 piese care erau deja, s-au mai făcut câteva piese, iar totul parcă venea de la sine. Inevitabilul bineînţeles că s-a produs. Cred că au fost 27 sau 28 de piese, din care au rămas 17.
Super ED: Oportunităţile vin şi trec, important e să nu le ratezi.

Şatra BENZ 1

Ați scos primul album, unul care deja a strâns multe păreri diferite. V-au ajutat acestea cumva? Vă influențează în vreun fel părerile ascultătorilor?
Lu-K Beats: Părerile celor care ne ascultă sunt deosebit de importante, fie că sunt pozitive sau nu. Suntem într-un continuu proces de învăţare, atât noi, cât şi publicul. Ne bucurăm de efectul Şatra.
Killa Fonic: Părerile sunt întotdeauna importante şi constructive; unele mă stimulează, dar niciodată nu mă influenţează, iar restul doar mă informează.
Nosfe: Atunci când se formează două tabere extreme, pro şi contra, şi acestea luptă pentru a-şi spune părerea despre un anumit proiect, acel proiect funcţionează. Pe noi nu ne influenţează părerile ascultătorilor, mai ales dacă nu sunt constructive. Suntem deschişi la orice fel de discuţie, oricând, cu fanii sau cu cei care nu ne plac, pentru a da răspunsuri la întrebările lor. Oricând.
Keed: Cred că părerile nu contează, pentru că oricine are dreptul la o părere şi „oricine” nu a fost lângă mine când am fost singur şi pierdut printre străini şi nu a tras cu mine, aşa că „oricine” să-şi vadă de treaba „lui”. Nu am cum să mă las influenţat de părerile altora, pentru că mi-am dat seama că orice părere, oricât de bine intenţionat este personajul din partea căruia vine, de fapt nu te ajuta Big Smile. Dacă vrei să reuşeşti, contează viziunea ta şi nu a altora, pentru că nu ştie nimeni cum funcţionezi tu. Tu eşti tu, iar ei sunt ei.
Super ED: Am scos albumul înainte de păreri, vom mai scoate albume şi după păreri. Mă bucură reacţiile pozitive, mă amuză alea negative, dar niciuna nu mă va influenţa decisiv.

Cât au durat înregistrările pentru album și cum a decurs toată pregătirea lui?
Lu-K Beats: Totul a decurs natural, fără presiuni, într-un timp relativ scurt. Nu s-a pus un termen limită pentru finalizarea albumului.
Killa Fonic: Am lucrat natural, fără nicio presiune sau restricţie în ritmul nostru, lăsând orice tipar sau strategie deoparte. Cam asta facem în general în viaţa noastră.
Nosfe: Nu am pregătit nimic. Totul a curs de la sine şi a durat 2/3 luni, maxim. Putem vorbi de mici pregătiri în legatură cu coperta albumului şi promovările acestuia, dar asta s-a intercalat cu producerea pieselor, lucru de care nu ne-am putut lipsi. Motiv pentru care, pentru primul album au fost produse în jur de 25/30 de piese, din care le-am ales pe cele 17 de pe materialul final.
Keed: Înregistrările au durat în jur de 3 luni. Nu a existat un bootcamp pentru pregătirea albumului… totul a venit din sesiuni de studio, adică din muncă.
Super ED: Albumul nu a fost pregătit, s-a întâmplat cu fiecare întâlnire în studio.

Şatra BENZ 3

Așa cum spuneați și la începutul albumului, ați fost un fel de ”cobai”. Cum vedeți voi muzica trap din România și cum este ea văzută de ascultătorii genului hip-hop?
Lu-K Beats: Noi suntem muzica trap din România. Big Smile Suntem în continuă evoluţie. E ceva nou pentru România, o controversă, deci părerile sunt împărţite, oricare ar fi ele având un aport constructiv. Trapul conţine hip-hop, dub, dance. E un gen muzical mai amplu. Fiecare se regăseşte în functie de ce preferă.
Killa Fonic: Ştim toţi că e în egoul celui care e ignorant să se sperie de ceea ce nu a mai experimentat. Ceilalţi pot aprecia sau pot asculta altceva. Cum spuneam, nu urmăm nici un tipar, nu studiem strategii şi nu ne-am gândit să mulţumim pe nimeni, decât pe noi înşine. Hip-hop-ul, ca şi oricare alt gen muzical/cultural se ramifică la infinit. Nici un stil nu-l acoperă pe celălalt si nici nu-l înlocuieşte; se adaugă sau se transformă. E loc pentru tot şi pentru toţi în muzică, indiferent de ţară sau planetă.
Nosfe: Suntem cobaii şi pionierii unui nou stil de muzică în România. Ne asumăm acest lucru şi ni l-am şi dorit. Muzica trap, în România, la ora actuală, este Şatra BENZ şi câţiva alţi susţinători ai genului, majoritatea din ambientul nostru sau apropiaţi nouă. Ascultătorii genului hip-hop consideră că muzica noastră este „manea”. Pe aceştia îi îmbrăţişez cu drag şi îi compătimesc pentru invidia şi răutatea din sufletele lor.
Keed: În primul rând să ne facem înţeleşi. Hip-hop-ul e una, rap-ul e alta. Şatra BENZ nu face rap, dar vreţi nu vreţi, rădăcinile sunt hip-hop. În caz că există oameni iritaţi de afirmaţia asta, îi invit să înţeleagă diferenţa: rap-ul este un gen muzical, iar hip-hop-ul este o cultură. Aşadar, Şatra BENZ nu sunt rapperi, dar fac parte din cultura hip-hop. Am fost cobai, nu pentru că am intenţionat asta, ci pentru că, muzical vorbind, în România, ce am făcut noi e nebunie curată spre suicid (career speaking). Ştim cu toţii cât de reticenţi sunt oamenii la schimbare şi la nou. Ai zis bine „muzica trap”. Ascultătorii sunt împărţiţi în 3 tabere: cei care ne urăsc, cei care ne iubesc şi cei ce ne ascultă pe ascuns. Big Smile Vorbesc la persoana întâi pentru că momentan nu există trap în România în afară de Şatra BENZ, cu tot respectul faţă de artiştii care aspiră la acest gen.
Super ED: În muzica din România, în totalitatea ei, e mult loc de mai bine. Cobai nu mă simt, dar mă simt mai eu ca niciodată. Nu mă interesează cum sunt privit eu sau cum e văzut ceea ce fac eu. Încerc doar să fac muzică din ce în ce mai bine.

Şatra BENZ 4

Cât de ușor a fost pentru voi să scoateți albumul independent de vreo casă de discuri și cum vedeți tot acest cerc în care se învârt artiștii și nu neapărat doar cei din România?
Lu-K Beats: Dacă îşi doreşti şi crezi în ceva, nimic nu te poate opri să obţii acel ceva. Muzica este o afacere doar pentru cei care o văd strict ca pe o afacere. Sunt foarte multi oameni talentaţi cărora nu li se iveşte şansa cea mare, însă asta nu ar trebui să-i oprească. Nimic nu e imposibil.
Killa Fonic: Suntem mult prea haladiţi să punem botu’ la orice ofertă sau tentaţie. Nu e deloc uşor, dar am considerat că o putem face cum vrem, pe picioarele noastre şi, până acum, nu ne-a stat nimic în cale.
Nosfe: A fost cel mai uşor. E mai complicat să scoţi albume cu case de discuri astăzi. În acelaşi timp, casele de discuri au şi ele utilitatea lor, în majoritatea cazurilor, pentru a oferi bugete importante artiştilor, spre realizarea unor videoclipuri profesioniste, albume profesioniste şi aşa mai departe. Cercul acesta în care se învârt artiştii este… vicios. E ca o tornadă de vise. Şi cu toţii ştim că artiştii visează constant. Artiştii au nevoie să intre în această tornadă. E ca atunci când alegi cel mai mic rău…
Keed: A fost foarte uşor, cum ar fi pentru oricine care îşi doreşte să facă asta cu adevărat. Te duci şi îţi imprimi muzica într-un studio (în cazul în care nu ţi-l faci pe al tău) şi urci piesele pe net. Ce poate fi mai simplu?
Bineînţeles, faptul că tu faci nişte piese şi le urci pe net nu îţi garantează succesul, dar nu mai ai nevoie de PCR ca muzica ta să ajungă în atenţia oamenilor. Cercurile astea sunt cele mai mizerabile, există o totală lipsă de profesionalism, calitate ioc, invidie şi lista poate continua. Afară e oarecum la fel, dar la un alt nivel. Industriile muzicale sunt net superior dezvoltate din toate punctele de vedere… E timpul ca artiştii să înceapă să reuşească independent.
Super ED: Uşor sau greu sunt puncte de vedere. Important e că albumul a ieşit. Găsesc tot mai irelevantă existenţa caselor de discuri în contextul infloririi online-ului şi mai ales a apariţiei Zonga.

Şatra BENZ 5

De asemenea, mediul online, o altă componentă importantă pentru artiștii din ziua de azi, este folosit foarte des și de voi. Ce părere aveți despre acest nou și ultim mediu de promovare? Dar de serviciile de streaming?
Lu-K Beats: Suntem mai acaparaţi de virtual decât de real. Cam asta e societatea noastră în prezent. Ţinem legătura cu fanii evident mult mai uşor. Cum ne aud ei pe noi, aşa îi auzim şi noi pe ei. Şi ca promovare, evident, platformele de socializare şi de streaming sunt un avantaj.
Killa Fonic: Consider că mediul online a devenit principala componenta a industriei muzicale şi, deşi nu cred că a fost gândită în beneficiul artiştilor independenţi, astăzi este unealta de bază a promovării şi a contactului dintre artişti.
Nosfe: Mediul online, astăzi, este cel mai important mediu de promovare. Curând va fi singurul funcţional 100%. Radiourile şi televiziunile vor avea din ce în ce mai puţină importanţă în promovarea artiştilor. Serviciile de streaming fac parte din mediul online, aşadar şi ele reprezintă viitorul pentru promovarea artiştilor. Este, de altfel, un mod excelent pentru a păstra legătura cu fanii.
Keed: Oamenii încă nu au înţeles cât de puternic este internetul. Acum nu trebuie să mai semnezi nimic cu nimeni, pentru nimic, tot ce trebuie să faci este să îţi urci muzica „pe net”. Ai Facebook, care apropo însumează cea mai mare cantitate de share-uri. Toate site-urile la un loc nu or să-ţi aducă câte vizualizări îţi poate aduce un share din partea unor artişti. Nu ai nevoie de nicio casă de discuri, ai nevoie de content (de preferat de calitate), de imagine şi de viziune, totul asezonat cu muuuuuuuultă, multă, multă, muncă!

Serviciile de streaming încep să crească şi ca business şi ca mod de promovare al muzicii, încet încet, dar există şi un downside la asta din punctul meu de vedere, şi anume că muzica nu mai e palpabilă. Mi-aduc aminte când cumpăram casete şi le derulam cu creionul sau CD-uri şi mă pocnea mirosul ăla de copertă după ce rupeam tipla aia ca ultimu’ sălbatic…
După cum vorbeam, nu ne putem pune în calea evoluţiei. Cel mai mare avantaj al serviciilor de streaming este că am ajuns în punctul în care poţi să cumperi muzica folosind telefonul mobil. Ce poate fi mai simplu de atât?
Stai în patul tău şi vezi că a ieşit piesa asta nouă de la Şatra B.E.N.Z. cu „Şatra sus Răsare” şi eşti cel mai mare fan sau pur şi simplu ţi-a plăcut piesa şi o vrei, ce poţi să faci altceva decât să dai un click pe Zonga şi să downloadezi piesa, ca pe urmă să o poţi asculta la cea mai mare calitate, unde şi când vrei?
Super ED: Consider că am răspuns deja.

Când vom asculta o nouă piesă semnată Șatra BENZ pe Zonga? Smile
Lu-K Beats: Curând! Stay tuned!
Nosfe: Mai curând decât crezi Smile
Keed: Cred că aţi ascultat-o deja. Big Smile
Super ED: Începând cu 23 decembrie. Şatra sus Răsare.

Ascultă albumul „O.$.O.D.” semnat Şatra BENZ pe Zonga:

Sursa foto: www.facebook.com/satrabenz

  • Foarte tare interviul, big up Satra!